Resedagbok 10
16 Mars till den 18 April(2006)

Vi är på väg hem!
 Vi sitter i Luxor och njuter av en kall öl, middag och en Whisky
Vi lämnade lämna Aswan i går måndag och det var en skön känsla. Det tog bara 24 timmar att fixa alla papper och få ut bilen ur tullen, det kan låta komplicerat men så var inte fallet, försäkringsbolaget hade inte öppet på lördagar därför tog det extra lång tid. Nu kör vi omkring med Egyptisk registreringsskylt. (38 på arabiska)

N25°42'41//E32°38'55.

GPS'en visar 3672km
 hem till Vellinge.

Jag/vi sitter nu på Cargo båten mellan Wadi Halfa i Sudan och Aswan i Egypten och skriver detta. Det har varit en tung psykisk väntan i Wadi Halfa i Sudan det har känts som världens ende, långt, långt, långt, långt borta.
Det gäller att komma på - innan lossning!

Vi måste ha mat, för det finns ingen service på denna Cargo båt

Så måste de goda nyheterna spridas via Internet,

Hur vi än kör nu, så bär det hemåt och avståndet minskar, härlig känsla.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Nairobi (Kenya) till Moyale (Etiopien)
Resan upp från Nairobi (Kenya) har varit lång. Vi bestämde oss för att inte åka till Uganda och Gorillorna, det skulle ta för mycket på våra krafter, så vi bestämde oss att köra norrut med full fart. De farhågor som vi hade läst om i norra Kenya, fanns inte. Inga banditer eller svåra poliskontroller bara 500km   dålig sten/grusväg upp till gränsen med Etiopien. Vi körde sträckan från Nairobi till Moyale, gränsen till Etiopien på 3 dagar. Första dagen efter Nairobi förbi Mt Kenya var hyfsad asfalt, genom ett frodigt jordbrukslandskap med många småbyar. Andra dagen så började dessa helvetes vägar igen, "pothole", tvättbräde sten/grusvägar och det blev bara värre och värre, det tar på oss och bilen, men det är bara att bita  ihop och köra på. Det går bra. Tredje dagen så skulle vi kunna nå Moyale, gränsen till Etiopien. Vägen blev inte bättre men ändrade till mer grus/lera och troligtvis riktig dålig och oframkomlig i regntider, vi kör när regnet skall komma, så vi önskar just nu inget regn över huvudtaget. Det kom inget regn, vilken tur vi har!

Nästa problem skulle vara gränskontrollen och tullen med Etiopien, mycket papper och byråkrati. Kenya gränskontroll och tull gick av bara farten, en enkel procedur så var det klart. Vidare till Etiopiens gränskontroll och tull, och det började bra, lunch stängt till klockan två och klockan var strax före ett, så det var bara att vänta och förberedda oss på vad som komma skall. Hur mycket pengar har vi och vilka valutor? Vad har vi som kan vara av intresse för tullen? Det är bara att skriva ner vad vi har. Det tar tid, men vi har tiden. Klockan blev två. Passpolisen först, en ganska enkel och korrekt procedur, det gick snabbt. Sedan över till tullen, dom accepterar inte vår carne, så det blir väl bara att skriva några sidor av import/export papper. Men så blev det inte, två damer (tull tjänstemän) skrev av vår carne och fyllde i nödvändiga uppgifter, stämpel och signatur, så var det klart, ganska enkel procedur, vi var förvånade! Hur enkelt det hade gått, att komma in i Etiopien.

Moyale (Etiopien) till Addis Abeba (Etiopien)
Vi hade planerat att köra upp till Addis Abeba på två, tre dagar, vägarna skulle inte vara så bra i Etiopien hade vi hört och läst om, så det är väl bara att bita ihop och köra på. Men ack vad vi bedrog oss, det började med ganska bra asfalt och den blev bara bättre och bättre ju närmare Addis Abeba vi kom, så det tog bara två dagar upp. Naturen varierade från söder från ett torrt busk landskap, till riktigt bördigt jordbrukslandskap, och ett riktigt just nu uttorkat jordbrukslandskap. Väl uppe i Addis Abeba tog vi in på ett enkelt hotell och fick njuta av det sista regnet på ett tag skulle det visa sig. Vi tog det lugnt i Addis Abeba  och stannade två nätter.

Addis Abeba (Etiopien) till Gondor (Etiopien).
Vidare norrut mot Gondor i norra Etiopien.  Bra asfalt väg norrut genom ett frodigt jordbrukslandskap. Den finna vägen tar slut och övergår till en ganska bra grusväg och en jätte ravin "Canon" öppnar sig framför oss. Vi skall klättra ner 1500m köra över Blå Nilen och sedan klättra upp 1500m, och så blir det ganska bra asfalt väg igen upp till Bahir Dar, Lake Tana och Blå Nilens källa. Det blev en lång dag innan vi hittade ett hotell. Nästa dag blev ganska kort upp till Gondor. Halvvägs mellan Nairobi och Kairo, en milstolpe i våra sinnen. Norrut mot Gondor blir det bara torrare och varmare och så skall det bli ända upp till Egypten. Vi stannar i Gondor över natten, för att sedan fortsätta mot Sudan.

Gondor (Etiopien) till Khartoum (Sudan).
Vi lämnar Gondor bakom oss och det börjar med ganska bra grusväg genom ett mycket torrt landskap på höglandet om sedan går ner mot låglandet i norra Etiopien. Torrt och varmt är bara förnamnet. Mot gränsen till Sudan, nästa byråkratiska problem? Att lämna Etiopien var ganska kaotiskt, passpolisen i en "neger" hydda och tullen i en annan hydda och dom var inte intresserade av oss, kör bara. Hur skall det nu gå i Sudan? Passpolis ganska enkel process, nu tullen, en tulltjänsteman tog hand om vår carne och skrev en
importdeklaration på bil, videokamera och lab-topen. Det var det hele, enkelt eller hur? Ulla-Britt hade bestämt att vi skulle köra till Gedaref, första största stad i Sudan och vi skulle bo på hotell. Det började med dålig grusväg, men tidsschemat räddades av en nyanlagd väg en lång sträcka. Att köra i Sudan är ganska svårt men roligt, inga vägskyltar på engelska bara arabiska och de är obegripliga och det är väldigt svårt att fråga om vägen, dom kan bara "hello" på engelsk, sedan är det bara arabiska. Väl i Gedaref så har vi svårt att hitta något hotell, frågar och frågar, men ingen kan engelska bara "hello, hello! Vad fan gör vi nu? Jag får syn på en polisbil, jag stannar och hoppar ut och stoppar poliserna för att be om hjälp! Och hjälp får vi! Blåljus- eskort genom staden till hotellet, vilken upplevelse att komma till ett hotell med poliseskort och blåljus. Dyrt hotell, men det kostar att ligga tå topp. Nästa dag skall vi köra till Khartoum för att fixa registrering hos "Aliens Registration Office" och Visa till Egypten.

Kom till Khartoum måndag eftermiddag, hittade "Blue Nile" båt klubb ganska enkelt, visserligen efter lite strul, men ändock. Träffade Skott och Clary, vilka hade svarat på vårt anrop angående att köra tillsammans genom öknen, men dom skulle köra redan idag, så det blev inget av det. Vi fick tips att fixa blankett för registreringen och en ny campingplats som var bättre, men i andra änden av stan. Blanketten skall fyllas i och stämplas med campingplatsens namn och adress var vi bor.
Tisdag: Får blanketten stämplad och kör in till "Aliens Registration Office", bara för att konstatera att det är avspärrat område och stängt. Egyptens ambassad är också stängd, så det är bara att köra tillbaka och vänta.
Onsdag: Kör in till "Aliens Registration Office", bara för att konstatera att det är avspärrat idag också, men vi får gå upp för registrering med lite strul och det kostar 16100SD (ca 80us$) för registreringen. Kollar Egypten ambassad, stängd till Lördag!? Letar rätt på vår kontakt för färjan uppe i Wadi Halfa, han är inte inne så vi väntar på honom, under tiden kollar vi Internet. Då kommer han dit och vi bestämmer en tid senare, bara för oss att vänta igen. Han kommer och har positiva nyheter angående Visa till Egypten, vi får det vid gränsen, hoppas det är riktigt! Han skall kolla en extra gång så allt är OK, Vi bestämmer ny tid i morgon.
Torsdag: Ulla-Britt tvättar jag fixar lite med bilen. Vi kör in till vår kontakt bara för att vänta på honom, och det tar tid innan han kommer. Vi får positiva nyheter och grönt ljus, så vi kör i morgon mot Wadi Halfa. Vi är glada, det ser ljust ut.

Khartoum (Sudan) till Wadi Halfa (Sudan).
Vi lämnar Khartoum fredag morgon och hittar ganska lätt ut med hjälp av några bra koordinater inlagda på GPS'en, vi kör norrut genom ökenlandskap men på en ganska bra asfalt väg med lite vägarbeten så vi måste ta en sväng ut i sanden lite då och då, men inga större problem. När vi kommer fram till Nilen så övergår vägen till sten/grusväg och den börjar bli jobbig att köra. Vi övernattar i Dongola på hotell. Nästa dag tar vi färjan över Nilen för att köra på den östra sidan upp till Wadi Halfa. Nu kör vi med hjälp av GPS koordinater genom små byar och mycket sand. Vägen övergår till sten/grus väg, med grön frodig växlighet mot Nilen och torr sten öken mot öster. Vägen blir bara sämre och sämre, det är ett helvete att köra, allt skakar och ryster inget ligger kvar någonstans. Vi stannar för natten utanför Abri.
Nästa dag så bär det vidare norrut, vi svänger från Nilen och rakt in i öknen på denna djävulska sten/grus/sand-väg. Det är torrt och varmt. Vi kommer fram till Wadi Halfa i god tid, bara för att möta Skott och Clary, dom hade missat båten. Goda nyheter båten skall gå på onsdag/torsdag.

NU SKALL VI VÄNTA OCH VÄNTA, BARA VÄNTA!

Måndag = Vänta!
Tisdag  = Vänta!
Onsdag = Växla pengar, fixa biljetter och vänta!
Torsdag= Fixa tullpapper och vänta! Båten går inte idag!
Fredag = Vänta! Båten för hög ingen lämplig ramp finns. Båten går till annan hamnplats och vi skall göra ett försök där, men hur det skall gå till fattar inte jag. Då är olyckan framme, en ung besättningsman får armen bruten/avsliten och måste till sjukhus snabbt. båten avgår utan oss till Aswan
Lördag = Väntar på ny båt, skall vara på väg med en lastbil och LandRover.
Söndag = Väntar på ny båt, skall vara på väg med en lastbil och LandRover.
Måndag = Väntar på ny båt! Araberna är dagdrömmare!
Tisdag = Väntar! Nya överlandare kommer, deras bilar är på Cargo-båten.
Onsdag = Väntar! Cargo båten kommer vid tre-tiden och alla är glada!
Vi kör ombord så fort dom andra kör av. Nu skall Cargo båten lossas, det är kväll, vakna. Sover på Cargo båten i taktältet på bilen.

Torsdag= Väntar på lossning och senare avgång. Vi lämnar kajen 15.15.
Fredag = Väntar på att komma till Aswan, men inte idag.
Lördag = Väntar på att komma till Aswan, kom fram före 11.00.

En hälsning till våra vänner längs vägen. Ingen nämnd och därmed ingen glömd!
Tack för trevlig gemenskap.
Christer och Ulla-Britt!
cub-adventure

Till Er som läser denna dagbok, skriv i vår gästboken! Vi har öppnat en ny gästbok "gästbok-II" Det är så roligt för oss att höra från Er.
Tack på förhand! Klicka på "gästbok-II"

Note: Vi har löst problemet med vår gästbok-II.
Det som är räddat går att läsa i "Gästbok arkiv" och "Julhälsn arkiv"
Vi har förlorat det som skrevs i gästboken mellan den 19 Januari och den 12 Februari. Vi är mycket ledsna för det. Det är bara att skriva på.

Det går även bra att skicka e-mail eller ringa till oss. Adress och telefon nummer finns på första sidan.

Vår målsättning är att kunna skriva ett blad i resedagboken vid lämpligt tillfälle. Nästa gång blir när vi kommer till Tunisien om månad eller så

Ha det så bra, så hörs vi snart igen.